E-commerce

Er zijn vier hoofdtypen van e-commerce modellen die bijna elke transactie die plaatsvindt tussen consumenten en bedrijven kan beschrijven.

1. Business to Consumer (B2C): Wanneer een bedrijf een goed of een dienst aan een individuele consument verkoopt (u koopt bijvoorbeeld een paar schoenen van een online verkoper).

2. Business to Business (B2B): Wanneer een bedrijf een goed of een service verkoopt aan een ander bedrijf (bijvoorbeeld: een bedrijf verkoopt software-as-a-service voor andere bedrijven om te gebruiken)

3. Consument tot consument (C2C): Wanneer een consument een goed of een dienst aan een andere consument verkoopt (u verkoopt bijvoorbeeld uw oude meubels op eBay aan een andere consument).

4. Consument voor het bedrijfsleven (C2B): Wanneer een consument zijn eigen producten of services aan een bedrijf of organisatie verkoopt (bijvoorbeeld: een influencer biedt blootstelling aan zijn online publiek in ruil voor een vergoeding, of een fotograaf kent een licentie toe voor een bedrijf om te gebruiken)